Saturday, 10 November 2007

Recording of etudes, why not?

Piano and guitar students have possibility to access a large library of recordings of etudes, often recorded by the major interpreters of the instruments.

Clarinet players have access to very few recordings for etudes. This is sad since listening to recording of etudes may be very inspiring.

One exception I know about is the recording of the Rose etudes by Sean Osborn
(http://www.osbornmusic.com/). These recordings are available for purchase online on eMusic:
http://www.emusic.com/album/Sean-Osborn-32-Etudes-MP3-Download/11035494.html

In this blog I would like to encourage students and professional to send their own recordings of etudes or any other piece (as long as they are free from copyright!). This will hopefully generate a forum to exchange comments, suggestions and opinions.

5 comments:

Anonymous said...

ho le registrazioni di 2 miei piccoli pezzi per clarinetto solo.
Si chiamano 'Omaggio della ditta' n° 1 e 3.
Se mi dai un indirizzo cui spedire gli mp3 li metto volentieri a disposizione del tuo blog.
Uno lo puoi già ascoltare all'indirizzo www.myspace.com/imago2sign

Intanto auguro al tuo neonato blog lunga e prospera vita.

Gianluca

p.s. per le mie cose uso le licenze Creative Commons, magari potrebbe essere una buona soluzione anche per i contenuti del tuo blog.

Nicola said...

Mi chiedo sempre cosa voglia dire che una composizione/esecuzione è protetta da Copyright. Se io registro un brano di cui ho comprato le parti, la mia registrazione è protetta dal copyright? E se arrangio un pezzo protetto da copyright adattandolo per esempio ad una nuova formazione, è ancora protetto?
Qualcuno è così gentili da chiarire queste cose?
Grazie!

Nicola

Anonymous said...

x Nicola:

ogni tua registrazione non è coperta da copyright nella misura in cui la medesima non è prodotta e/o distribuita sotto qualche contratto discografico.
Quindi se hai registrazioni tue fatte da te per te e per il mondo senza che siano pubblicate commercialmente puoi renderle disponibili senza problemi.

Gianluca
Diversamente necessiti almeno di autorizzazione da parte degli aventi diritto, come gli esecutori e la casa discografica.

Gli arrangiamenti di lavori d'altri non sono in genere coperti da copyright se i lavori arrangiati sono di pubblico dominio (p.e. Bach, Mozart, tizi morti da più di 70 anni, 100 anni secondo le legislazioni sul diritto d'autore di alcuni paesi).
Se, però, gli arrangiamenti sono depositati come originali presso la SIAE allora entra in azione il famigerato copyright.
C'è anche un'altra questione che riguarda le edizioni critiche di lavori di pubblico dominio. Per perpetuare il lucro sui diritti di alcuni lavori, infatti, diverse case editrici hanno di recente pubblicato alcune edizioni critiche, coperte da copyright in quanto edizioni originali. Però in questo caso la questione si sposta sulla carta stampata e non più sulle registrazioni.

In tutto ciò sono da tenere in considerazione tutte le questioni legislative che il web ha generato, ad oggi oggetto di acceso dibattito tra gli operatori.

In conclusione, diciamo che se interpretiamo restrittivamente tutte le leggi sul diritto d'autore ci possiamo scordare di condividere musica, specialmente in un luogo aperto per natura come internet.
Pertanto... evitiamo queste interpretazioni restrittive e condividiamo le nostre passioni per la musica e per il clarinetto!

Gianluca

Diego Casadei said...

I like the idea to record studies performance, but I see a few problems here: if the recording is made by a good player, how should she/he interpret the study?

There is the risk that, expecially for studies from first courses, the performer plays it too fast for the students who have to deal with it.

When the execution is too "good", the students could feel that it's impossible for them to play as well, and get unmotivated. Or they may start playing it too fast since the beginning (always a very bad habit).

Last but not least, one should think about the "right" interpretation. This is important, for example, for pieces to be performed during examinations. The performer should also feel responsible about the way her/his choices influence students. This usually implies that the performance will become "scholastic" (to avoid influencing too much the listeners), at the price of a very poor artistic value.

I'm not saying that students should avoid listening good players! But I'm speaking from the other point of view, that of the good performers. Usually, the teacher is the best person to show how to play a given piece: he knows the student and can choose a "metronome-like" execution if this is what the student is supposed to do, or a more free and artistic interpretation if this is the case.

What to do? Perform twice every study (metronome / artistic)?

Diego

Paolo Leva said...

Diego, I think the problem is the same as when you are studying a repertoire piece.

If I approach Brahms sonatas as a student and listen to Leister, I know that his level of performance is out of my reach, but I can still get inspired and I can learn a lot about the music.

When studying etudes like Rose, Klose or JeanJean, as a student you might think that the piece is meaningless or boring just because you cannot play it out. You just see lots of difficult notes and might miss to see the phrases or the piece structure just because you cannot play more than 2 bars without stopping or because your tempo is so low that you do not catch the harmony.

Listening to a teacher playing the piece is usually the best, but when there is no teacher around, even a recording might be important.

I used to listen to recording of etudes when playing classic guitar, and always found it very inspiring, never demotivating. That's why I want to encourage musician and students to do the same for clarinet.